Jacob Birkler (26) |
Når vi har snakket
med borgerne, tyder det ikke umiddelbart på at de har de største problemer med
diabetes og ser ingen begrænsninger, og dette fortæller os, hvor alvorligt
problemet er, da de ikke ser diabetes som en sygdom. Her opstår der nogle konkrete etiske
spørgsmål, da vi her kan spørge os selv hvor meget frihed, og dermed
ansvarlighed kan vi give disse borgere, da vi samtidig skal respekterer
borgernes autonomi, altså retten til selvbestemmelse.
Jacob Birkler fortæller at for 50 år tilbage i tiden, var
autoritet meget dominerende i det danske sundhedsvæsen, og hermed herskede
paternalistisk praksis på de danske sygehuse. Paternalisme er underlagt det at
følge nedskrevne love, og noget der bliver påtvunget en person udefra. Herudfra
fortæller Birkler at dengang for mange år siden, var f.eks. lægernes ord lov,
og det var der ingen der kunne ændre på, da de var eksperterne på området. Hvis
f.eks. en behandling blev set som livsnødvendig, blev det ofte iværksat uden
patientens samtykke. I dag har piben fået en anden lyd, da patienter tit er
bedrevidende og selv eksperter på deres sygdom, ud fra en indsamlet viden igennem
internettet, bøger og andre medier. I dag skal de sundhedsprofessionelle
fortsat være en autoritet, men skal ikke bestemme og tage endelige beslutninger
for borgerne, de skal i stedet lade borgerne være medbestemmende og træffe de
endelige beslutninger. Som sundhedsarbejder skal vi i dag i stedet fungerer som
en rådgiver, konsulent eller coach, hvis råd borgerne kan følge eller lade
være.
Borgerne skal i dag have en autonom frihed, som giver dem
ret til at have medindflydelse, og en medindflydelse som forpligter dem. Med
denne frihed skal vi som sundhedsarbejder sikre os, at borgerne selvstændigt
kan træffe et valg ud fra egne behov og værdier. Birkler siger at hvis vi som
sundhedsprofessionel skal respektere og forpligte os i forhold til borgernes valg
og medindflydelse, skal vi sikre os at borgeren har erhvervet sig en vis viden
om de konsekvenser, der følger de konkrete valg og fravalg de tager. Derfor må
sundhedsarbejderen først og fremmest sikre sig borgerens grundlag for at kunne
have medindflydelse og træffe valg. Derfor er det ikke kun et spørgsmål om at
respekterer borgerens autonomi, men også det at skabe betingelserne og rammerne
for borgerens autonomi.
Hvis vi igen tager udgangspunkt i vores problemstilling, er
det her et dilemma at borgerne ikke tager sygdommen alvorlig, da de ikke ser diabetes
som en konkret sygdom. Diabetes er en sygdom man bør tage meget alvorlig, da
det er en sygdom man kan ende med at dø af, hvis man lever en uhensigtsmæssig
livsstil, i form af rygning, alkohol, usunde madvaner, for lidt motion osv. Men
som sundhedsprofessionel kan vi blot vejlede og fortælle hvad der er bedst for
den enkelte borger, og så må de følge det eller lade være. Ud fra vores faglige
viden og ved gentagne gange at tale med borgerne om følgerne ved den usunde
livsstil, vil vi selv gøre dem ansvarlige for de handlinger de udfører.
Jacob Birkler snakker også om autonomiens modsætning, nemlig
paternalismen, som går ud på at handle udenom borgerens medbestemmelse. I
praksis skelnes der mellem flere former for paternalisme, nemlig den
rene/ægte paternalisme, den ønskede paternalisme og den
uønskede paternalisme.
Den ægte paternalisme består i at sundhedsarbejderen varetager patientens autonomi, f.eks. hvis patienten er bevidstløs, er et lille barn, stærkt dement osv., og er ude af stand til at handle rationelt i en given situation. Her er det vigtigt at sundhedsarbejderen handler ud fra patientens ønsker, og ikke sin egen eller andres ønsker, og så vidt muligt prøver at rekonstruere den selvbestemmelse, som patienten ikke selv magter, for retten til selvbestemmelse må også kræve en evne til selvbestemmelse.
Den ønskede paternalisme består i at patienten indvilger i at
sundhedsarbejderen varetager beslutninger for ham, og herved indgår de en uformel
kontrakt, hvor sundhedsarbejderen handler ud fra bedste evner og deres
bedrevidenhed. Hvis en patient f.eks. er meget syg, har han ikke meget overskud
til at tage store overvejelser og store beslutninger, så derfor har han tiltro
til at de sundhedsprofessionelle kan tage de rigtige beslutninger.
Den uønskede paternalisme er en form for paternalisme hvor man
handler imod patientens vilje og står i direkte modstrid med begrebet autonomi.
Her gør sundhedsarbejderen det hun mener, er bedst for patienten, uden
patientens accept, eller gør det i modstrid til det patienten ønsker, og
frarøver patientens frihed. Som paternalist er det meget afgørende at man er
sig sit ansvar bevidst og forpligter sig i forhold til patienten.
Ud fra disse forskellige former for paternalisme, kan vi ud
fra vores problemstilling konkludere at der ikke bliver anvendt paternalisme i
samarbejdet med diabetikerne, for her er det autonomien der er i højsædet, da
de har ret til frihed og til selv at vælge. Sundhedsarbejderens ansvar bliver i
høj grad at give borgeren de bedste betingelser for en øget selvbestemmelse, og
dermed løsrive sig selv fra paternalismen. På den måde kan borgerens autonomi
være målet, hvor paternalismen i visse tilfælde bliver midlet.
I vores samarbejde med sundhedscenteret, har vi
ud fra problemstillingen kunne observerer sundhedscenterets brug af etikken i
behandlingen og borgerens livskvalitet. Diabeteskurset er et forløb på 8 uger,
hvor deltagerne mødes 2 gange om ugen til henholdsvis træning og undervisning.
Formålet med kurset er at deltagerne opnår optimal fysisk formåen og
livskvalitet i deres dagligdag, samt at de lærer at forebygge opblussen og
forværring af sygdommen. Derudover er formålet også at de bliver trygge ved
deres diabetes og oplever mindst mulig begrænsning som følge af sygdommen. Det
er vigtigt at forløbet bliver tilrettelagt ud fra den enkelte borger og dennes
livsbetingelser, og ud fra samtalerne med borgerne individuelt at finde frem
til hvordan de kan støtte borgeren i de ændringer der er mulige.
Det er svært for borgerne at leve med en kronisk sygdom og
det påvirker deres livskvalitet, for at leve med diabetes i hverdagen kræver at
de accepterer og tilpasser sig de ændrede livsbetingelser, både fra borgeren
selv, men også fra omgivelserne. Størstedelen af deltagerne på diabeteskurset
er ældre mennesker, og ældre mennesker har ofte flere kroniske sygdomme, som
f.eks. forhøjet blodtryk, og disse sygdomme er alvorlige uden at give
symptomer, men er skyld i at risikoen for at udvikle følgesygdomme til diabetes
øges. Mange af deltagerne som vi har interviewet har ikke haft generende
symptomer på sygdommen, og derfor er det fuldt forståeligt, at de kan have
svært ved at forstå og accepterer nødvendigheden af at tage medicin og ændre
livsstil, i form af kost og motionsvaner. I arbejdet med disse borgere har vi
set vigtigheden af at de på sundhedscenteret gør brug af motivationsskabende samtaleteknikker,
og har en bred forståelse for borgernes motivationsbarrierer og
adfærdsændringer. I mødet med borgerne er det vigtigt at reflektere over deres
evne til at løse problemer, og belyse hvilke livsværdier, der betyder noget for
den enkelte borger, og ud fra disse refleksioner kan borgeren blive mere aktiv
i forhold til sin sygdom og tage mere ansvar for eget liv og sygdom.
Formålene med kurset skal sættes i forhold til
borgerens egen livskvalitet og livsbetingelser, og ”behandlerens” mål, fordomme
og eventuelle frustrationer, må ikke få indflydelse på behandlingen af borgeren
i sådan grad, at borgeren ikke føler sig medbestemmende. På kurset er det
vigtigt at der stræbes efter at undgå konflikter mellem borger og behandler, da
de gennem en åben dialog om de til og fravalg borgeren tager med hensyn til sin
livsstil, ikke bliver betragtet som dårlige valg. Ud fra de valg borgeren selv
tager, skal der ses muligheder frem for begrænsninger.(7)(19)(20)(21)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar